Over den Engelske Kanal til Camaret, Frankrig

Så er vi i Frankrig igen. Nu ligger vi i Camaret nær Brest. Vi så en god mulighed for at krydse over den Engelske kanal i godt vejr for en gangs skyld så vi måtte afsted – ned til varmen.
Så fra Isle of Wight tog vi lige et smut tilbage til Gosport for at hente vores anker som vi havde fået repareret. Ventede et par dage på godt vejr og torsdag efter frokost tog vi afsted mod Frankrig. Der var gjort store indkøb og vi følte os klar, selvom jeg – Christine havde mine bekymringer. På vej ud af England ved Needles på øen Isle og Wight, blev vi dog enige om at vende om og tage en ekstra overnatning ved den nærmeste havn.
Vinden var lige i snuden dvs. fra syd selvom vejrmeldingerne sagde vest nordvest. Det ville blive en meget lang, kold tur for motor og med modstrøm de næste 2-3 timer ud af udmundingen og klokken var 7 om aftenen. Denne beslutning viste sig at være god. Vi fik sovet og drog afsted kl. 0500 om morgenen for at have lidt medstrøm det første stykke tid. Det var koldt men ellers med lidt sol og udsigt til højtryksvejr hvilket vi så frem til. Det blev motor sejlads og med et støtte forsejl, en times fulde sejl og ellers motor sejlads resten af vejen til Frankrig.
Det blev så vores første erfaring med natsejlads. Så da mørket lagde sig tog jeg Christine den første vagt til midnat, så tog Joachim over til kl. 0300 og så var jeg på igen frem til 0600, hvor jeg kun mødte en færge ca. 4 sømil fra os der krydsede vores rute. (vores radar kunne fortælle denne afstand) Ellers var vi nok de eneste sejlere på disse kanter. Der var stadig ikke nok vind til at sætte sejl, men da Joachim tog over kl. 0600 prøvede han med forsejlet og en agten for tværs vind. Det holdt ikke rigtig. Så ind med det igen. kl. 0800 tog jeg over igen. Jeg havde kvalme og var dårlig så trængte til at komme op at sidde i cockpittet.
Solen var da begyndt at varme en lille smule. og det viste sig at blive mere og mere varmt jo tættere på mål vi kom. Skønt.
Efter 36 timer kom vi så i land i Camaret. Vi havde lige “fornøjelsen” af at sejle i 4 kn modstrøm lige før vi kom til bugten ind til Brest-byen (samt Cameret havnen), hvilket betød at vores fart var nede på 2-3 kn, hvilket selvfølgelig blev til en længere tur igenn em strømfarvandet. Joachim koncentrerede sig da båden var svær at styre i denne strøm. Vejret var ellers fint, men bølgerne var meget urolige pga. at vi gik fra 100 m dybde til 10-15 m dybde hvilket gjorde at alt vandet havde mindre plads til at flyde igennem områder hvor der lå øer på den ene side og fastland på den anden side. Vi havde så bølgerne lidt med os, hvorimod både der friskt sejlede den modsatte vej må have haft medstrøm men bølgerne imod sig. Men vi så flere franskmænd der tog turen nordpå, så her er man bare vant til disse forhold. Vi så også en flot stor gammel udseende båd, flot restaureret med navnet på den kendte forfatter til “Ringenes Herre” bogen. J.R. Tolkien hed den med den samme skrift.

Pigerne legede nede i båden med Barbie dukker – det meste af de sidste timer inden vi nåede til Camaret. Hele salonen lignede et Barbiehus, med dukker og tøj overalt. Dog kom Isabel op for at kigge efter delfiner. Joachim havde set en delfin – før vi nåede det mærkelige strømfarvande. Så det må også være tegnet på at vi er nede på de varmere himmelstrøg. Hvilket vi også mærker. Det er virkelig tiltrængt. England bød kun på blæst og regn og blæst og regn. Dog havde vi vist nok en dag med lidt varme i Cowes, Isle of Wigth. Nu nyder vi at blive varmet igennem af solen.

Vi begynder at gøre klar til turen og Biscarien bugten. Vi regner med at komme afsted mandag d. 23 juli og forventer at være i Spanien onsdag d. 25 om aftenen, hvis vi kan holde en fart på 5-6 kn. i timen. Det bliver nok en del motorsejlads. Det skulle i hvertfald se ud som en god tur.

Posted in Nordeuropa
3 comments on “Over den Engelske Kanal til Camaret, Frankrig
  1. jesper says:

Hej alle ombord,
    Tak for de fine beretninger og de fantastiske billeder af bl.a J-både – utrolig flotte linjer og nogle fartmaskiner. Jeg så en del af dem på New Zealand i forbindelse med America´s Cup 2000 i Auckland. Hvis jeres plan holder skulle i være afsted over Biscayen i dag- håber i får lidt bedre vind/vejr – og medstrøm.
    Sommeren er også på vej til DK – nu over 20 gr. Hold da op, det er STORT. God vind til alle jer alle fire . Mange hilsner og tanker fra Jesper & Julie

2. Maria says:

kære alle
    hvor er det skønt at høre I er godt på vej- og tillykke med jeres første vellykkede natsejlads!!!

Vi glæder os til at følge jer på jeres videre rejse! stort kram fra os!!

3. Birgitte Garde says:

Kære alle 4
    Håber, I nu har fået varmen!!
    Her har vi dansk sommervejr, men det er godt til havearbejde.
    Det er spændende at høre fra Jer, selv om det lyder lidt indviklet med al den krydsen rundt, I foreløbig har foretaget.
    Her er ikke meget nyt at berette, så fortsat rigtig fin rejse