Martinique – i regn og varm

Så er der gået et stykke tid siden vi sidst har skrevet. Der er sket lidt i mellemtiden.

Farvel til farfar

Vi havde en skøn tur til Tobago Cays med farfar Steen, som lød til at være meget glad for at opleve dette smukke natur reservat. Vi så hav- og landskildpadder samt leguaner. Vejret var fint. Tilbage på Bequia igen, og indså hurtigt at farfar måtte tage til Martinique på egen hånd, da vinden var over 10 m/s og lige modvind hvis vi skulle sejle til Martinique, de 80-90 sømil der var. Det ville blive en kedelig sejltur og meget lang.

Steen fik arrangeret fly og færge d. 7 januar og vi var nu kun os fire igen. Det var rigtig dejligt at have ham med ombord, og det virker også til at han har nydt alle de oplevelser han har fået med i bagagen i de 2 mdr. han har været med ombord.

Sejlturen til Martinique

Vi var nu kun os fire og vi skulle til at gøre klar til at vi skulle sejle videre til Martinique for at mødes med min søster og mor og far som ville besøge os i Caribien d. 21 januar. Men grunden for meget vind lige i snuden blev vi på Bequia i en uges tid før vi sejlede videre. Her fik vi arrangeret middag med Line og Emil både på stranden og på restaurant, inden vores veje ville skilles for en tid. De skulle sydpå med nye gaster/familie og vi nordpå.

Dagen kom og vi sejlede nordpå først til St. Lucia, Marigot Bay, hvor vi efter en motorsejlads i kæmpe regnbyger og lidt vind, kom frem kl. 21.00 i mørke. Vi lagde anker i udkanten af den dyre marina/bugt (horicane hole), det var gratis. Dagen efter sejlede vi de sidste 25 sømil i super lækkert solskinsvejr.

Port de Marin og St. Anne badestrand

I havnen Port de Marin kan man få alt lavet og købt alle reservedele, til dyre europæiske priser. Vi fik ordnet en syning på forsejlet og fandt nogle forskellige reservedele, som vi manglede. Alt virker struktureret og ordentligt (samt dyrt), her på den fransk ejede koloni. Det er lidt af et kulturchok, bare 25 sømil sydpå og tempo, service og priser er helt anderledes.

Vi har slappet af for anker i den store bugt ud for Marin havn, fejret min fødselsdag, købt lækkert fransk mad i store supermarkeder og fået mødt nogle danskere samt amerikanere. Det er skønt at få nogle input fra andre sejlere, og noget viden om de andre caribiske øer, hvor skal man tage til, og hvor skal man abolut ikke tage til.

I sidste weekend hev vi anker op for at ligge os ud i den fantastiske bugt ved St. Anne. Dejlig badestrand og en afslappet stemning. Vi har badet og hygget og læst bøger. Mandag tog vi tilbage til Marin by for at hente min søster, mor og far som kommer og er med en uges tid. De er nu ombord og det virker til at de nyder at slappe af i varme hyggelige omgivelser.

Vi har lagt os ud igen i St. Anne bugten for at bade og fejre Joachims fødselsdag idag. Imorgen regner vi med at sejle til Fort de France, hovedstaden på Martinique, dels for at se byen og dels for at ligge i et skønt natur bugt i det sydlige af Fort de France bugten. Mine forældre rejser hjem mandag, så det bliver en kort taxitur til lufthavnen.

Min søster bliver her en uge mere og sejler med til Guadeloupe.

Isabel og Natasja er blevet nogle rigtig vandhunde, og glæder sig allerede til at komme på stranden og bade i eftermiddag. Men ellers næsten “hopper” de gladeligt i fra båden i vandet. Dette er vi rigtig glade for. Da vi tog hjemmefra, var de slet ikke nogle vandhunde tværtimod. Så det er en skøn udvikling der sker her.

Nye rejse planer

Vi har lagt nogle nye rejse planer for vores sejltur. Vi har besluttet, at vi bliver her i Caribien det næste års tid. Vi skulle have været videre til Stillehavet i marts-april, men dette laver vi om. Det er primært Christine der har haft behov for at lave denne ændring. Så må vi se hvad der sker herfra. Nu nyder vi livet her i Caribien, som man sagtens kan bruge flere år på at sejle rundt i. Det er vist bare et spørgsmål om økonomi….!

Mere ved vi ikke endnu. i løbet af de næste par måneder bliver vi nok mere klare i spyttet på hvad vi vil. Men der er stor chance for at vi bliver på Grenada i orkan sæsonen.

Vi satser på at opdatere billederne under menuen FOTO, senere idag.