Cartegena,Colombia

Cartegena, Colombia, Rosario øerne og Ustupu i San Blas

Ustupu er landsbynavnet på den første San Blas ø vi er ankommet til efter næsten 2 mdr. i Colombia. Det er virkelig lidt af et kulturchok at møde Kuna Yala befolkningen og det samfund de lever i. I næste rejseberetning vil vi fortælle noget mere herom. Nu vil vi give et indblik i de sidste par ugers oplevelser i Colombia.

Efter Santa Marta sejlede vi til Cartegena som ligger ca. 120 sm fra Santa Marta. Vi havde et mellemstop i bugten Puerto Velero, som er godt beskyttet for nordlige vinde og søer. Der er sågar en nyanlagt havn, som vi dog ikke turde sejle ind i, da vi intet søkort havde på indsejlningen hertil. Vi ankom til Velero bugten i mørke og kunne ikke se mole eller andet der indikerede havnen, så vi smed anker. Næste dag opdagede vi så, at det var lige til. Ingen ydermole eller indsejlningsbøjer.

Vi var faktisk ved at sejle båden på grund aftenen før, idet vores søkort havde vist at vi kunne sejle rundt om en pynt. Men hver gang vi nærmede os pynten blev der lavvande lyn hurtigt, hvilket ikke stemte overens med søkortet. Så vi sejlede en stor bue uden om pynten hvilket vi med rette skulle gøre, for pyntet var længere end hvad søkortet viste. Der var strandet så meget træ mv. som kom fra den nordliggende flod, hvilket havde gjort pynten længere end hvad søkortet viste. Godt vi lyttede til vores instinkt i stedet for søkortet. Vi lå i bugten og slappede af dagen efter, før vi sejlede videre ned til Cartegena.

Cartegena

I Cartegena ligger man i en åben marina eller for anker lige ud foran. Det er en stor dyb bugt med by rundt om. Vandet er meget beskidt. Hvis man vil være syg kan man bade i den. Vi holdt os fra den oplevelse og tog brusebad bag på båden. Vand til båden kunne vi hente gratis i marinaen.

Desværre var havnevandet også fyldt med specielle snegle som satte sig på bunden af skroget og ville være meget svære at få af. Så man skulle ikke blive forlænge. Vi havde derfor planer om kun at bruge en lille uges tid her.

Cartegena by er en meget spændende by. En smuk gammel bydel med flotte gamle huse i forskellige farver og gadesælgere af solbriller, hatte, t-shirts og skuldertasker lavet af bl.a. uld. Der ligger også en basar eller marked i den ene ende langs bymuren. Det er ekstremt varmt og fugtigt i byen, så vi benytter taxis frem og tilbage. Det er billigt og hurtigt. Pigerne ville smelte væk, hvis de skulle trækkes rundt på gåben. Så har vi mere energi til at gå rundt på de pladser og byområder vi gerne vil se.

Vi var også oppe på Castello Filipe. Der var en smuk udsigt over det meste af byen. Nogle kølige underjordiske gange vi kunne gå rundt i. Men alt var på spansk, så vi forstod desværre ikke så meget. Vi kan godt ærgre os over, at vi ikke bare kan lidt mere spansk end ”Hola, Caio” og tallene til 10.

Vi har shoppet lidt i indkøbscentre bl.a. fandt vi en ledning til vores Apple computer som lige var gået i stykker.Vi fik også ordnet vores solpanel, så nu lader det batterierne op. Det er helt fantastisk. Vi bruger strøm, som vi ikke har gjort tidligere. Det er en ny verden. Vindfanerne kan køre uden, at vi skal holde øje med batterierne.

Storm

Desværre havde vi også en skidt oplevelse i Cartegena. En eftermiddag vi lige stod midt i frokosten, satte blæsten ind i bugten. Skyerne var mørke, og regnen tog til. Det hele skete så hurtigt. På under 5 min. var alt kaos. Bølgerne, regnen og blæsten stod om ørene på os. Det gjorde ankerpladsen langt fra tryg. Bådene drev, selv lodsbådene drev ind i ankerpladsen. Det var forfærdeligt. Heldigvis havde Joachim spottet, at det så mærkeligt ud på vandoverfladen sekunder før det hele startede så vi kunne køre motoren på max og holde os nogenlunde på plads uden at drive og sikre os, at vi kunne manøvre uden om bådene som drev ned mod os.

Pigerne var meget bange, desværre. Det var en oplevelse som har sat lidt spor. Vi havde storm i ca. 30 min. Mens det var værst. Vindhastighed på ca. 55-60 kn dvs. 26-28 m/s. Joachim var rødspættet på maven af den hårde regn, da han til at starte med ikke havde regntøj på.

Vi har snakket rigtig meget om oplevelsen med pigerne. Således at de ikke er for påvirket af det. Vi selv blev dog også en del urolige for at forlade båden efterfølgende. Men har også snakket om, hvor gode vi var i situationen til at klar os. Det var ikke sjovt, men nu ved vi hvad det vil sige at sejle og være ombord i storm.

Båden knækkede en aluminiumsstøtte ude ved ankeret, som kan repareres, når vi får båden på land. Vi kan godt bruge ankeret alligevel. De fleste andre både drev fra deres ankersted. Nogle ramte ind i hinanden og forvoldt en del skade. En trimeran vendte på hoved, og en anden båd gik på grund.

Efterfølgende snakkede vi med de lokale som ikke havde oplevet noget lignende de sidste 5 år. Så det giver selvfølgelig lidt ro på. Sådan en storm oplever vi forhåbentlig ikke igen på disse kanter.

Vores uges ophold i Cartegena blev til 2 uger. Vi skulle lige komme os og finde det rette vejrvindue til at sejlede videre til Rosario øerne ca. 20 sm fra Cartegena, hvorfra vi skulle videre til San Blas Øerne. Vejrkort blev studeret på kryds og tværs før den videre færd.

Rosario øerne

Rosario øerne er kendt for deres smukke natur, snorkling og undervandsakvarium samt delfinshow. Vi fandt en smuk og rolig bugt, hvor vi lå godt i læ for de dårlige vinde fra syd, som kan give meget vind. Ligesom vi oplevede i Cartegena. Bugten er lidt åben for de nordlige vinde, men er alligevel beskyttet af revet som tager de værste bølger.

Vi havde 2 nætter med en del vind, som holdt os lidt vågne, efter vores oplevelse i Cartegena. Ellers stilnede det af og blev til nogle skønne dage med afslapning og badning i havvandet. Vi havde ikke badet i havvand de sidste 7 uger, så det nød vi. Internet fandtes ikke på øerne, troede vi. Vi spurgte og spurgte på hoteller og restauranter. Selv akvariet havde ikke internetadgang. Vi roede så ind til den ø vi lå for anker ved, og som kun havde få huse.

Vi gik lidt rundt på øen, fandt sågar en meget lokal mercado, som havde kartofler og tomater for 12 kr. Der var ingen der kunne engelsk på øen. Men ved at snakke lidt  tegnsprog fandt vi ud af det var en stor festdag for havet. Så alle badede i vandet og 3 unge smukke piger havde fået makeup på og sat håret fint med krone på til lejligheden. Mændene var lettere små beruset. Pludselig finder vi ud af, at de har adgang til internetet via 3G mobil net. Vi lånte det og studerede vejret en sidste gang før vores rejse til San Blas. Desværre kunne vi ikke se, om der ville komme regn, eller sandsynlighed for torden, idet denne ene hjemmeside ikke ville opdateres. TYPISK.

Nå, men med hjælp fra Joachims far fik vi en vejrmelding via satelittelefonen.

Utroligt at simple hjem på små øer kan have internetkontakt. De bruger det åbenbart. Der foregår jo ikke specielt meget på disse øer, andet end lidt turister engang imellem. Beboerne klare sig med fiskeri på stranden eller fra jollen, og hjælper måske de colombianere der har sommerhus på øerne med at passe på huset og klare rengøring.

Herefter gik turen videre til San Blas øerne i Panama ca. 30 timers sejlads (140 sm). Her bor og regerer Kuna Yala indianerne. En venligt sindet befolkning og nogle fantastisk smukke øer.

Posted in Atlanterhavet
2 comments on “Cartegena,Colombia
  1. Tim Larsen says:

Det lyder bare dejligt, sejler i sammen med andre nu efter Bliss har vendt stævnen? Arbejder i for at få råd til at leve eller hvordan. God Tur videre

Mvh Tim
    Kolding, danmark

2. Birgitte Garde says:

Kære alle fire
    I oplever da en masse fantastiske ting – flot som I klarer de forskellige voldsomme situationer!
    heldigvis hører vi også om mange dejlige oplevelser. Ser frem til at høre mere!