Turen fra Dover til Portsmouth, England

Næste morgen sejlede vi afsted kl. 0500. Det var ellers planlagt at vi ville sejle kl. 0600 men tidsforskellen drillede os, så da vi var godt ude af havnen og havde en smuk solrig morgenstund med Dover skrænten i baggrunden gik det op for os at vi var kommet 1 time tidligere afsted end troet. Men så ville vi vel også være 1 time tidligere i havn…
Det viste sig at blive en temmelig blæsende fornøjelse. Vi sejlede for sejl det meste af turen, men måtte sætte motor da et uvejr kom ind over os, og der var lidt meget riv i sejlene. Båden er heldigvis bygget til at sejle fint i hårdt vejr, der sejleder den bedst. Men vi er bare ikke helt vant til disse vinde, så for en sikkerhedsskyld. Desuden havde vi en åbning i et rev som vi skulle igennem, hvilket gjorde at kursen for sejl ikke var helt perfekt. Heldigvis (synes jeg) var der kun 10 sømil til havn. Men bølgerne omkring et rev og når tidevandet skifter bliver temmelig uroligt, så det var lidt af en tur. Med udsigt til Portmouth/Gosport by og indsejl var der ikke langt igen, men de mørke skyer inde over land og regnbygerne gjorde det ikke ligefrem appetitligt at søge til havn. Men vejrguderne har måske alligevel hørt os, for det var som om regnen søgte længere ind på land, så vi lagde til kaj ved 23 tiden med hjælp fra en lokal bådejer, godt møre, kolde og sultne. Vi fik varmet noget vand til supper og nudler, pigerne var til spejlæg, så det fik spist og varmet os inden vi lagde os til køjs.
Vi lå så en lille uges tid i Gosport. Vejret blev ikke bedre. Til gengæld fik vi ordnet en masse på båden, som planlagt. Pigerne fik undervisning et par timer om dagen og vi fik set byen og købt et par cowboybukser til Natasja, som manglede et par varme bukser til ”kulden” på disse kanter.