Puerto Vallarta, Mexico

AcapulcoIMG_7368
Efter to døgns sejlads ankom vi til storbyen Acapulco, et ferieparadis i 60′erne/70′erne. Det er ikke så hot længere, hvilket også ses på de halvtomme bygninger. Der er dog stadigvæk lidt gang i den. De lange hvide strande med det ene luksushotel efter det andet. Vi er her i lavsæsonen, så der er ikke så mange turister. Der er ikke så meget kulturelt at se, så vi kigger lidt forretninger og ser den gamle markedsplads foran katedralen. Det er en dyr havn at ligge i, også taget i betragtning af de usle badeforhold her er.
IMG_7377Vi oplever dog den ægte mexikanske strandkultur. En mindre strand er spækket med folk som bader eller spiser, sælger alt fra skåle  og smykker til oliedyppet mad. Det er virkelig en stor tradition her i dagene efter påske. Der holder mange busser og venter på at køre alle badenymferne hjem. Det er måske ikke sådan vi forestiller os man fejre en fridag. Men der er ingen tvivl, mexikanerne har en fest og det er en traditionsrig dag for dem.
Vi får nok af storbyen, og sejler endnu en god sejlads på 1,5 døgn i modvind og -bølger til Zihuatanejo bugten, som mange beskriver som afslappet og hyggelig.
Ixtapa Marina
Vi ligger i Marina Ixtapa. Vi har søgt ind i marinaen, fordi en tropisk storm nærmede sig. Det er trods alt mere sikkert at ligge i marina end for anker synes vi, når uvejr er på vej.
Vi har ligget i Zihuatanejo bugten kun 5 nm fra Ixtapa havn de sidste 6 dage og slappet af. En meget hyggelig bugt og by. Vi har fået hjælp fra Windsong-båden med at komme i land, da vores gummibåd er kaput.IMG_7542
En morgen i bugten opdagede vi, at de havde en fiskekonkurrence igang. Der lå omkring 70 motorbåde og ventede på startskuddet kl. 8 om morgenen. En militærbåd holdt øje med at ingen overskred startlinien.
Da startskuddet lød, satte alle igang og der var en sort røgsky i bugten. Senere på dagen i land målte/vejede de fiskene og tog billeder. Det var kæmpe marlin og sejlfisk. – Og de var bare store. Desværre smagte vi dem ikke.
Vi opdagede pludselig at et større lavtryk ville ramme land i løbet af nogle dage. Derfor sejlede vi ind i marinaen for at ligge sikkert. Her bor der så krokodiller, som gerne svømmer tæt op og ned af bådene. Der er nogle stykker – store som små. Vi holdt et skarpt udkig med Isabel og Natasja, når vi gik på broen. Vi gik helst som en samlet flok ind på land, så krokodillen ikke fik tanker om at “napse” vores børn. Det er sket at de kan tage mindre dyr som går på broen. Så helt trygge var vi ikke.
Et jordskælv havde ramt området et par uger før, så reparationer af veje var i fuld gang. Faktisk var der også et  jordskælv på 6.8, mens vi lå i havnen. Vi mærkede det bare ikke, fordi vi ligger i en båd.
Hvordan skal vores eventyrsrejse slutte af. . . ?IMG_7483
Imens vi ventede på lavtrykket havde passeret os med regn og torden, brugte vi tiden på at undersøge muligheder for at afslutte vores eventyrsrejse. Vi har fået hjælp derhjemmefra med at undersøge mulighederne for at få båden med hjem til Danmark, dvs. at få den shippet hjem på et større containerskib. Kristian (Christines far) og Steen (Joachims far) har brugt meget tid på at få fat på de rigtige kontakter og firmaer, for at få en pris (en stor hjælp). Men de priser vi har fået har alle været alt for langt ude i skoven.
Plan A regner vi dermed streget fra listen, desværre. Vi har været meget opsatte på planen, da vi hellere ville have båden med hjem end at have den stående herovre.IMG_7452
Nu er vi så igang med at undersøge at få båden solgt her i Mexico. Med tankerne fokuseret på, hvad der skal ske med båden her,  og alle de praktiske gøremål inden vi rejser hjem, har vi ikke været så eventyrlystne.
Hverdagen har derfor gået med hverdagsgøremål som skole, indkøb, vask, undersøgelser på nettet, ringe rundt og spørge de kontakter man møder på vejen. Vi kan endnu ikke sige 100% sikkert, at det ender med et salg, men vi er 99% sikre. Det er bare et spørgsmål om, hvor båden skal ligge.
Det skal ikke være i Ixtapa marina, så mulighederne er Puerto Vallarta eller La Paz. Derfor er vi nød til at fortsætte videre nordpå. Første stop bliver derfor Manzanillo by, hvor vi bliver i 2 dage. Vi nyder faciliteterne med en kæmpe pool. Dernæst Bahia Navidad lagoonen, hvor vi dropper at overnatte pga. for mange myg i lagoonen. Vi tanker diesel og sejler derfor til en rolig bugt kun 13 nm nord for Bahia Navidad. Næste dag sejler vi videre til Puerto Vallarta som er et døgns sejlads videre nordpå. Denne bugt er kendt fordi den er så stor/dyb, der er 30 nm ind til havnen (6 timers sejlads). Bugten er også rig på dyreliv, bl.a. yngler hvaler her. Vi ser også ryggen af en stor hval på turen ind til havnen.
Nu ligger vi så i Puerto Vallarta, som er et af Mexicos største sejlmekkaer. Vi skal have undersøgt en masse her i havnen og måske bliver det vores “ende destination”. Området her ligger ikke langt fra Sea of Cortez, som skulle være utrolig smukt at sejle rundt i, med øde ankerpladser og en flot natur. Noget vi desværre nok går glip af, da vi ikke har tid til at sejle derop, inden båden skal pakkes ned. Vi havde dog håbet på at vi nåede det, men nej.
Vi har en del praktiske ting vi skal ordne inden vi skal med flyveren til USA, hvor vi skal være i 2 uger før vi flyver hjem til Danmark. Det er helt ufatteligt, at vi er nået hertil. 2 år er gået – og en stor bunke rigere på oplevelser, som vi har med hjem i kufferten.
Posted in Stillehavet
2 comments on “Puerto Vallarta, Mexico
  1. Carina says:

Kære alle 4
    Det har været en fornøjelse at følge jeres tur rundt, til steder jeg/vi nok aldrig kommer. Fantastisk at i nu har udlevet denne store livsdrøm, det må i være stolte af.
    Vi glæder os til at se jer engang når i er vel hjemme.
    Knus fra os alle, Carina

• sy-vela.dk says:

Kære Carina plus resten af familien

Tak for din hilsen. Dejligt at vide at nogle har læst bloggen, og vide at i har været halvt med på vores eventyr. Vi glæder os meget til at se Jer alle igen. Hils omkring dig.

Knus Christine plus resten af besætningen