Coiba, vest Panama

Vest Panama, Stillehavssiden
StrandfundVi forlarder nu Panama for denne gang. De sidste par uger har vi sejlet mod vest, ligget i de skønneste bugte langs Panamas kyst, sejlet op af en flod, lavet en grundstødning, set den frodige fængselsø Coiba og set en masse forskellige dyr, krokodiller, små giftige søslanger (sort med en gul stribe langs siden), blå krebs, flotte sommerfugle og en kamæleon.
Det er virkelig en smuk natur på denne side af Panama. Bjergene er dækket af den tykkeste og mest grønne jungle så langt øjet rækker. Vandet er næsten helt flat og kun en svag brise lufter os lidt. Hvilket betyder at vi har sejlet en del for motor.
Vi nærmer os snart Dulce Golfito i det sydlige af Costa Rica.
Emu, kamæleon og en død slange
DSCF5905Turen rundt om Peninsula Azuero, det sydligste af Panama, havde flere smukke ankringssteder. Playa Venado/Bahia Benao og Bahia Arenas lå vi godt i, kun med lidt dønninger fra Stillehavet. Vi havde flotte gåture på stranden og indenlands, hvor vi kom forbi en smuk bugt med et luksushotel dekoreret og udført i mange naturlige materialer såsom flotte trækonstruktioner (borde, stole, senge, bænke mm.). En emu løb omkring i haven og en papegøje samt aber kunne frit komme og gå. Vi så en død slange, en flot kamæleon, krebs og brøle- samt edderkop ABER. Vi delte oplevelserne med en familie fra en amerikansk båd, EYONI. De havde en sød pige på 8 år, som vores piger legede skønt med.
På vores videre tur kom vi ind i en kæmpe stime fisk og fangede 5 bonitos fisk og en lille spansk makrel. Der var jubel ombord, nu kom så fileteringsarbejdet, som mor også fik fingrene i. Dog ikke på samme trænede måde som Joachim, men jeg fik da fileteret et par fisk.
Flodtur og flækken Puerto Mutis
Vi uddeklarerede i havneflækken Puerto Mutis. En lille bitte by ca. 15 sømil oppe af floden Rio San Pedro. Vi havde planlagt tidspunktet i forhold til tidevandstabellerne. Vi sejlede op af floden på vej mod højvande. Vi var dog lidt for tidlige på den, idet tidevandet oppe af floden er lidt forsinket i forhold til kystområdet. Vi støtte svagt på mudderbunden. Vendte om og kom hurtigt fri igen. Resten af turen op langs floden var lidt for spændende, da søkortene ikke passede helt med dybden vi kunne registrere. Regnvejret satte selvfølgelig også ind. Lidt ekstra udfordringer skulle vi jo have på turen. Man kan ikke se særlig langt, når regnen står ned i stænger.
IMG_5139Vi nåede havneflækken Puerto Mutis uden problemer, fik lagt anker og nød stilheden og flodens rislen langs bådens skrog. Der var ca. en halv knob strøm i floden. Dybden sagde 6 meter hvilket betød at tidevandet fint kunne falde 3 meter uden problemer med grundstødning.
Grundet helligdag måtte vi vente en ekstra dag før vi kunne checke ud af Panama. Valget af netop denne by skyldes at det skulle være billigere end de andre byer som hurtigt kan løbe op i 100 dollars per pas eller mere for denne formalitet. Vi måtte betale 12 dollars, hvilket vi var godt tilfredse med.
Vores ekstra dag på floden gav os mulighed for at udforske byen eller flækken. Det var dog hurtigt overstået, da det ikke tog mere end et minut at gå fra den ene ende til den anden ende af byen. Så havde vi også set den lille kirke samt legepladsen som bestod af to vipper. Der var dog en fin udsigt fra kirken ud over ankerpladsen i floden hvor andre fiskerbåde og sejlbåde lå.DSCF5958
Det var en pudsig lille havneby, hvor folk sad på restauranterne og slappede af med en kold øl.
Om eftermiddagen da det var lavvande så vi en krokodille som lå og solede sig på bredden.
Coiba
DSCF5883Tilbage i saltvandet igen, sejlede vi først over til en smuk ankerplads ved Santa Catalina øen.
Åbenbart et kendt surfer område med gode høje bølger, hvis man venter længe nok. Vi mødte to surfere som kun lå og ventede på det rigtige tidspunkt i forhold til tidevandet og vejrmeldingens bølgehøjde. Vi synes det må være en pudsig tilværelse at sejle rundt, finde det rigtige spot og så vente på BØLGEN. Lige dette sted siges at være den bedst bølge i central amerika.
Næste stop blev den flotte øgruppe Isla del Canal de Afuera. På stranden fandt vi et stort hvalskellet. Det var et flot snorkelsted og en god beskyttet ankerplads.
IMG_5340Dagen kom og vi skulle til fængselsøen Coiba. Området er et naturreservat, så det koster en del at ligge til her. Tilgengæld får man en smuk natur og masser af dyreliv. Vi savnede dog lidt nogle ruter så vi kunne komme ud på nogle gåture. Det praktiserer de ikke her, man sejler rundt fra bugt til bugt og oplever den natur man omgives af. Vi synes stadigvæk det var mange penge vi skulle betale (140 USD). Men det betyder jo så også at der ikke er mange sejlere som sejler hertil. Vi så kun en anden sejlbåd. Det var EYONI, som vi allerede kendte fra Panama City som har en pige på Natasjas alder. De er utrolig flinke og kommer fra Californien i USA.
Vi så nogle søslanger, ingen krokodiller, skildpadder og rokker samt en masse fisk i det klare blå vand.
DSCF6091Det var en utrolig smuk oplevelse og kan varmt anbefales som sejldestination. Vi nåede ikke hele vejen rundt, og så derfor ikke fængslet på østsiden. Men der er mange andre smukke øgrupper omkring denne store ø Coiba, som også skal opleves, hvis man kommer på disse kanter. Vi sejlede bl.a. også til Isla Secas øgruppen, som også er et godt snorkel/dykkersted.IMG_5384
Turen til Costa Rica
Vi sejler nu de sidste 15 sømil for motor før vi ankommer til Costa Rica. Vi tog afsted igår aftes fra Isla Secas i fint vejr. Fik en ordentlig troperegn i løbet af natten som varede 3 timer. Dette skete selvfølgelig samtidig med at selvstyren stod af pga. en teknisk fejl. Så vi måtte på med regntøjet og op i regnvejret for at håndstyre. Så Joachim og jeg har kun fået et par timers søvn i nat hver. Nu bager vi boller og ser julekalendre. Isabel skal læse 30 sider i sin bog før vi bager pebernødder, så hun er travlt beskæftiget. Vi ser frem til at komme i havn i Golfito bugten. Vi skal have vasket tøj og gjort rent inden Camilla og Selma kommer imorgen. Det glæder vi os meget til.
Se info om vores artikel: Colombia
Julehilsner herfra alle på Vela

Posted in Stillehavet
2 comments on “Coiba, vest Panama
  1. Birgitte Garde says:

Kære alle sammen
    I ønskes alle en rigtig Glædelig Jul og et Godt og begivenhedsrigt Nytår.
    Der vil nok gå mange tanker i vestlig retning juleaften, men jeg glæder mig meget til en rar fest i Hørsholm.
    Det virker som om,I er havnet et meget spændende sted. Det glæder vi os til at høre mere om.
    nu Mange kærlige hilsener fra Birgitte

2. Elizabeth Kaas Vinther says:

Hej Natasja
    Glædelig jul og godt nytår til dig og din familie.
    Vi har gået Lucia i år som 2. Klasse. Og så har vi opført et meget fint teaterstykke, hvor jeg var Elverpige. Det hed jagten på julemanden.
    Jeg glæder mig til, at du kommer hjem igen fra din jordmrejse. Det lyder spændende med alt det i oplever. Slangen var meget spændende at se.